Primăria București s-a angajat să plătească 9.145 de lei către Compania Municipală Medicală (CMM), lună de lună, pentru fiecare bătrân dependent internat într-un centru rezidențial din Capitală – Sfânta Teodora din sectorul 4.

Afacerea trece prin Direcția Generală de Asistență Socială a Muncipiului București (DGASMB), care a dotat centrul rezidențial, apoi a predat gestiunea serviciului social către CMM.

Totul s-a făcut în cadrul unei proceduri de achiziție publică care a fixat un preț standard per beneficiar, acordat lunar din bugetul instituției către furnizorul serviciului social (CMM, în cazul de față).

Socoteala de-acasă nu se potrivește cu cea din târg, nici socoteala din contractul inițial cu cea hotărâtă ulterior – așa că structura comercială inventată de Gabriela Firea a reușit să-și tripleze prețul per beneficiar, printr-o hotărâre adoptată la finalul anului trecut, ulterior desfășurării achiziției publice, în Consiliul General al Municipiului București (CGMB).

Joi, 31 ianuarie 2019, același CGMB a luat în discuție un proiect de hotărâre pentru universalizarea tarifului de 9.145 lei / lunar / beneficiar, achitat de Primărie, prin DGASMB, furnizorului de servicii sociale Compania Municipală Medicală.

Click pe imagine pentru conținutul integral al proiectului de hotărâre.

Efectele unei eventuale adoptări ar fi fost pentru viitor și s-ar fi soldat cu o nesperată generozitate bugetară doar pentru furnizorul CMM (oricărui alt furnizor de servicii sociale din Capitală i se decontează tarife per beneficiar mult mai mici; în 2018 această sumă a fost de 3.826 lei, stabilită tot prin hotărâre de Consiliu General).

Proiectul de universalizare a tarifului majorat cu dedicație pentru furnizorul CMM nu a trecut însă de votul consilierilor.

Deocamdată, CMM acordă prestații sociale în cadrul unui singur centru rezidențial, Sfânta Teodora, situat în sectorul 4 al Capitalei – și doar pentru acela are deocamdată girul administrației locale de a taxa bugetul public al orașului cu o sumă de aproape trei ori mai mare decât cea convenită inițial (și apropiată de cea standard).

În primele două luni contractate prin procedura de achiziție publică derulată de DGASMB, compania municipală a primit 3.900 de lei per beneficiar. Din decembrie, tariful a sărit la 9.145 lei.

Planul echipei Firea e și mai îndrăzneț. DGASMB urmează să construiască alte cinci centre rezidențiale pentru persoane dependente, în fiecare sector al orașului. Procedurile sunt deja lansate.

Odată construite imobilele, serviciile sociale aferente lor vor fi date în gestiunea Companiei Municipale Medicale, care va primi o super-subvenție lunară per beneficiar asistat.

O subvenție calculată de companie, votată în Consiliul General și plătită din bugetul Primăriei București, adică din buzunarele contribuabililor.

Până la suveica inventată de administrația Firea, instituția edilitară plătea așadar net mai puțin per beneficiar. Diferența mare de preț nu înseamnă însă deloc creșterea calității serviciului.

Costurile alocate alimentației zilnice și medicamentației lunare ale bătrânilor imobilizați la pat au încremenit în timp. În inflație constantă sunt doar indemnizațiile și salariile celor din Consiliul de Administrație al companiei.

Ele apar, de altfel, ca justificare în dreptul “cheltuielilor indirecte” cuantificate de Compania Municipală Medicală la calcularea unui tarif per beneficiar considerat “sustenabil”.

Documente văzute de Dela0.ro indică felul în care s-a ajuns la prețul de 9.145 lei:

CMM a adunat costurile de personal, a pus peste ele toate cheltuielile curente prognozate, a introdus în sumă și salariile și indemnizațiile administrației companiei, apoi a adăugat un procent de 15% (profitul) și a împărțit la 120, capacitatea maximă a Centrului Rezidențial Sfânta Teodora.

Este o societate pe acțiuni înființată în martie 2017.

Este una dintre cele 22 de companii ale Primăriei Capitalei, apărute din voia Gabrielei Firea. Hotărârile prin care ele au luat naștere au fost declarate ilegale de către Curtea de Apel București în noiembrie 2018.

În ciuda acestei decizii societățile își continuă activitatea fără nicio problemă.

Domeniul principal de activitate al CMM, stabilit prin hotărârea de înființare din martie 2017, era administrarea imobilelor pe bază de comision sau contract.

În octombrie 2018 se modifică obiectivul principal de activitate de la administrarea imobilelor la activități ale căminelor de bătrâni și ale căminelor pentru persoane aflate în incapacitatea de a se îngriji singure.

În această companie Municipiul București, prin Consiliul General, deține 99,9% din capitalul social.

Istoricul unei achiziții

În mai 2016 primarul Sectorului 4 Daniel Băluță anunța că va efectua recepția lucrărilor de amenajare a Căminului pentru persoane vârstnice Sfântul Nectarie. Un cămin pentru 132 de beneficiari, cu 11 camere pe nivel, câte patru persoane în cameră. Urma amenajarea spațiului.

În noiembrie 2017, printr-o hotărâre de consiliu local căminul trece de la DGASPC Sector 4 la DGASMB. Expunerea de motive a deciziei invocă cauze financiare care ar fi împiedicat autoritatea locală să ofere propriu-zis un serviciu social la Sfântul Nectarie.

Căminul nu avea la acea vreme, în toamna lui 2017, niciun beneficiar deși era modernizat și dotat. Nu au mai fost bani pentru angajarea personalului. Așa că DGASPC Sector 4 ia decizia de a preda întreaga structură către DGASMB. Cu o condiție. Ca 50% dintre beneficiarii căminului să fie vârstnici cu domiciliul în Sectorul 4.

Însă noiembrie 2017 când preia centrul, DGASMB îi schimbă nu doar denumirea, ci și obiectul de activitate. Căminul de vârstnici Nectarie devine Centrul rezidențial Sfânta Teodora, dedicat persoanelor dependente de îngrijire medicală.

Pentru că i-a schimbat obiectul de activitate, DGASMB a trebuit să reamenajeze spațiul și să obțină alte dotări. În vara lui 2018 achiziționează 140 de paturi medicale în valoare de 293.860 lei, fără TVA.

Afacerea preluată de Compania Municipală Medicală de la autoritatea locală a fost dotată tot cu bani publici.

 

Tot pentru centru achiziționează și servicii de colectare, transport și procesare a deșeurilor (scutece, seruri, vaccinuri, medicamente, reziduri).

Contractul este și acum valabil, până în aprilie 2019, ceea ce înseamnă că măcar o parte din cheltuielile curente ale Companiei Municipale Medicale sunt încă achitate de autoritatea publică. Care, ulterior, i le mai decontează o dată, prin acordarea acelui tarif lunar per beneficiar.

În toamna lui 2018 DGASMB cumpără pentru unitățile din subordine câteva mașini în valoare de 867.000 de lei. Unul din autovehicule e pentru Centrul Sfânta Teodora, cu justificarea că va servi transportului beneficiarilor la spital pentru analize.

La dotările mașinii, caietul de sarcini al licitației publice solicită imperativ următoarele:

lumini LED, mânere exterioare în culoarea caroseriei, praguri uși cromate cu numele mărcii de mașină, sistem electric de reglare a farurilor, grilă frontală cu bară cromată, climatizare electronică dual zone, cadrane sport cu inele cromate, torpedou răcit, volan din piele, sistem audio, computer de bord, sistem comenzi audio pe volan, șase difuzoare audio, cameră de mers înapoi panoramică.

Centrul Sfânta Teodora este, în acte, al DGASMB. În baza Legii 98 din 2016, Direcția poate cumpăra servicii sociale de care are nevoie sau pe care nu le are printr-un mecanism cunoscut drept achiziție publică de servicii sociale.

Astfel de prestații pot fi cumpărate de la furnizori privați de servicii sociale, adică organizații, asociații, parohii sau furnizori publici.

Cumpărarea înseamnă că Direcția plătește un cost lunar pentru fiecare beneficiar, tarif care ar trebui să asigure cheltuielile cu personalul, funcționarea centrului și necesarul pentru fiecare beneficiar în parte.

Directorul Federației Organizațiilor Nonguvernamentale pentru Servicii Sociale Diana Chiriacescu susține într-o conversație telefonică purtată cu Dela0.ro că mecanismul de achiziție a serviciilor sociale din fonduri publice, de către autoritățile locale, se folosește atunci când unitatea administrativ teritorială respectivă nu reușește să asigure prin propriile sale forțe serviciile de care comunitatea are nevoie.

O altă situație, explică Diana Chiriacescu, în care se justifică achiziția serviciilor sociale de la terți furnizori este aceea în care un furnizor extern (de drept public sau privat) ar asigura un raport mai bun calitate-preț pentru serviciile respective decât departamentul de specialitate din cadrul administrației locale.

Amenințarea companiei

În vara lui 2018, după ce a pus Centrul Teodora la punct pentru a servi noului obiect de activitate fixat, DGASMB a cumpărat un pachet de servicii sociale de la Compania Municipală Medicală.

Direcția s-a angajat să plătească lunar suma de 3.900 de lei pentru fiecare beneficiar asistat de CMM în cadrul centrului. Sfânta Teodora și-a început activitatea în toamna lui 2018 cu 11 beneficiari. La jumătatea lui noiembrie 2018 în centru erau 47 de beneficiari.

Întreprinderea socială obținută de CMM de la DGASMB avea deja, la preluare, toate dotările necesare pentru desfășurarea activității prevăzute.

Trei mii nouă sute de lei, cât fusese negociat în cadru procedurii de achiziție publică, era totuși o sumă mult prea mică pentru standardele de cost, salariile și indemnizațiile celor din compania municipală.

Majorarea exponențială a tarifului a fost votată de către Consiliu General pe 22 noiembrie 2018.

Nemulțumită de preț, la nici două luni de la începerea activității centrului, CMM întocmește pe 15 noiembrie 2018 o notă de fundamentare prin care cere mărirea tarifului pentru fiecare beneficiar în parte.

Compania amenință că, în cazul în care Consiliul General nu aprobă majorarea de tarif, se vede nevoită să aducă în discuție rezilierea de îndată a contractului, cu efect imediat, și sistarea prestării tuturor serviciilor. Consiliul aprobă.

În aceeași lună compania a făcut o notă de fundamentare și petru creșterea tarifului pentru îngrijirile la domiciliu pe care le oferă Centrul Teodora. Prețurile propuse și aprobate variază între 3.722 și 6.591 pe lună/beneficiar în funcție de gradul de dependență. Prețurile inițiale din contractul de achiziție variau între 650 și 1.300 de lei pe lună/beneficiar.

Joi, 31 ianuarie, Consiliul General a fost chemat să voteze aceste tarife pentru toate Centrele rezidențiale ale Companiei Municipale Medicale. Doar că CMM nu mai acordă prestații sociale în alte locuri. Momentan.

Potrivit consilierului USR Ana Ciceală, care a participat ieri la ședința Comisiei Sănătate și Protecție Socială, Primăria Capitalei dorește de fapt să aplice aceeași schemă folosită în cazul Centrului Teodora și pentru un centru similar din Berceni. Adică, DGASMB să externalizeze serviciile sociale din acel centru către Compania Municipală Medicală.

Anunțul a fost făcut în comisie de către Marius Manolache, președintele Direcției Guvernață Corporativă, care gestionează toate companiile municipale.

Din start, tariful per beneficiar va porni de la 9.145 de lei lunar.

Cum s-a ajuns aici

Potrivit notelor de fundamentare obținute de Dela0.ro, suma astronomică propusă de CMM a fost calculată pentru 120 de beneficiari deși centrul nu-i avea atunci când a scris nota de fundamentare. Avea doar 47.

Suma totală a cheltuielilor anuale ocazionate de Centrul Teodora este de 1.097.352 lei. E cifra calculată și avansată de CMM. Din această sumă hrana reprezintă 71.736 de lei, medicamentele 36.000 de lei, pamperșii 21.960 lei. Salariile celor 88 de angajați ai Centrului Teodora se ridică la 402.039 lei.

Ce crește exponențial suma totală sunt salariile personalului administrativ al Companiei Municipale Medicale, indemnizațiile conducerii și adaosul comercial de 15% al companiei. În lipsa lor, costul rezultat pentru fiecare beneficiar în parte pe lună ar fi fost de 6.800 de lei.

Hrana și medicamentele pentru beneficiari reprezintă împreună 10% din cheltuiala anuală totală a serviciului social – așa cum transpare chiar din calculele CMM. În timp ce salariile celor din consiliul de administrație și profitul companiei reprezintă 25% din suma totală.

Aceste tipuri de cheltuieli nu există în procesul de achiziție de servicii sociale pentru că în astfel de activități nu există noțiunea de profit/adaos comercial.

O organizație sau o asociație, când cumpără servicii sociale de la o instituție publică, nu negociază un preț de sustenabilitate comercială, ci unul de sustenabilitate socială, care se obține prin raportarea la o serie de standarde impuse prin lege.

Directorul Companiei Municipale Medicale are un salariu brut fix de peste 20.000 de lei. Membrii Consiliului de Administrație au o indemnizație brută lunară fixă de peste 5.000 de lei.

Forumul olimpienilor. O compoziție actuală a managementului Companiei Municipale Medicale – cu excepția directorului general, care s-a schimbat recent, pentru a patra oară. Cinci nume s-au perindat în fotoliul executiv de la CMM, fiecare bucurându-se de câteva luni de remunerație generoasă.

 

Din pricina unor astfel de costuri tariful calculat pentru fiecare beneficiar a crescut practic cu 12%. E o notă de plată pe care o decontăm toți, ea fiind achitată de bugetul Primăriei București.

Aceasta este schema financiară pe care CMM și-o dorește implementată și în cazul centrului din Berceni, dar și pentru viitoarele centre promise de Gabriela Firea.

Ne-am uitat pe hotărârile de consiliu ale mai multor județe pentru a vedea ce costuri au stabilit ele pentru persoanele dependente de îngrijiri medicale.

Consiliul Județean Buzău a stabilit pentru cele trei cămine de vârstnici următoarele costuri lunare (în 2019) – 3.850 lei, 3.650 lei și 4.350 lei. În 2018, în Sectorul 1 costul lunar pentru persoană dependentă a fost de 5.978 lei, iar în Sectorul 6 de 5.487 lei.

Am sunat la mai multe centre private. Toate au declarat că e vorba de un cost extrem de ridicat, care se apropie de costurile din străinătate – fără însă ca grosul sumei prevăzute să intre propriu-zis în îngijirea beneficiarilor.

În căminele de lux din România, tarifele lunare per beneficiar pot ajunge la 7.000 de lei.

Am încercat să luăm legătura cu cei de la Compania Municipală Medicală. Timp de două zile nu s-a sinchisit nimeni să vorbească. Ni s-a transmis, după o zi de stat pe telefoane, că societatea va da un comunicat.

Nu știm cum ar fi putut un comunicat să răspundă unor întrebări pe care nici măcar nu apucasem să le punem. Până la momentul publicării acestui articol, comunicatul CMM nu a ajuns în căsuțele noastre electronice.

Am reușit totuși să dăm, la telefon, de consilierul general Edward Honorius Circa, reprezentantul Primăriei Capitalei în Adunarea Generală a Acționarilor companiei. Edward Circa e fost consilier local la Sectorul 3 și membru PSD.

Ne-a spus că trebuie să vorbim la CMM, întrucât el nu știe chestiuni ce țin de calcule. L-am întrebat unele lucruri care țin de organizarea companiei municipale.

Deranjat, Circa ne-a repezit, el nu dă interviuri, de unde să știe dacă suntem de la presă. Ne-a sugerat să venim în audiență. I-am solicitat să ne dea un contact de la societatea Primăriei, unde am putea obține lămuriri.

“Poate există un motiv pentru care nu vi se răspunde la întrebări”, a clamat cu satisfacție consilierul.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.