SUMAR

» Dela0.ro a realizat un inventar al achizițiilor publice derulate de primăriile și consiliile locale ale orașelor și comunelor din România cu ocazia sărbătorilor pascale.

» Ne-am uitat și la achizițiile festive ale autorităților centrale – cele mai multe având ca obiect cumpărarea unor felicitări personalizate.

» Am căutat în sistemul electronic de achiziții publice după “ornamente”, “servicii de publicitate” și “felicitări” pentru a realiza o sinteză a cheltuielilor angajate de autorități spre sporirea valorii spirituale și spre plăcutul ochiului.

» Sintagmele valoare spirituală și plăcutul ochiuluicare explică motivația edilitară de a cumpăra decoruri și felicitări într-o țară aflată în lumea a treia a infrastructurii, nu sunt ale jurnaliștilor Dela0.ro.

» Realitatea e mai tare decât orice ironie de presă: estetica pascală care bucură, laolaltă, copii și bătrâni a fost folosită ca argument chiar de subordonații unuia dintre primarii de frunte ai țării, edilul Florentin Pandele de la Voluntari, unul dintre campionii achizițiilor festive.

» Imaginea publică se ține cu decoruri și maculatură achitate de bugetele publice, așa că unii edili au înțeles rapid că își pot face singuri reclamă în gazeta locală. Așa că și-au comandat direct, chiar de Paște, publicație tipărită în care să dea interviu lunar.

» Faptele primarilor bucuroși să încânte ochiul cetățenilor, într-o țară în care preșcolarii riscă – pe fondul incapacităților administrative – să se înece în fosele toaletelor din curțile unităților de învățământ, descriu o lume fără criterii și fără busolă.

Vedeta sărbătorilor pascale pe meleagurile ilfovene a fost, în 2019, iepurașul decorativ în diferite dimensiuni și ipostaze – 3D, artist, fermecat, cu floare, în ou, decorat sau nu cu led-uri.

Primăria orașului Bragadiru (limitrof Bucureștiului) a cerut, firma Swiss City Solutions SRL a livrat, iar bugetul public al urbei urmează să achite. Oferta de ornamente pascale a scos din buzunarul local 109.200 de lei (circa 23.000 de euro). Pentru încântarea cetățeanului, primăria a obținut în suma respectivă:

» patru figurine 3D cu iepuraș în ou
» patru figurine 3D cu iepuraș-artist
» patru iepurași cu floare
» patru iepurași fermecați
» 12 ouă cu spirală
» două carpete aurii
» o lumânare

Tot de la Swiss City Solutions SRL s-a aprovizionat și SC Electrovol SA, societate a Primăriei Voluntari care se ocupă cu proiectarea și exploatarea de instalații electrice (modelul companiilor orășenești – brevetat la Voluntari de edilul Florentin Pandele – a fost preluat și la București de către consoarta sa, Gabriela Firea, care a fondat în Capitală 22 de companii municipale).

Achiziția publică operată de Electrovol este, în fapt, a Primăriei Voluntari, structură edilitară care s-a remarcat de-a lungul anilor pentru generozitatea cheltuielilor angajate în operațiuni de PR politic (precum transportul pelerinilor ilfoveni la moaștele Sfintei Parascheva sau împărțirea unor pachete de sărbători).

Nota de plată achitată de Electrovol pentru decorațiuni pascale a fost de 102.580 de lei (peste 21.000 de euro). Oferta a inclus:

» figurină 3D – iepuraș realizat pe structură de aluminiu, decorat cu leduri de culoare alb-cald
» două ouă 3D realizate pe structură de aluminiu, decorate cu leduri alb-cald și diverse motive din polistiren (fluturași)
» led-uri albastre
» led-uri roșii
» led-uri galbene

Compania Primăriei Voluntari a mai achiziționat de la Swiss City Solutions SRL și servicii de reparații pentru produsele de iluminat festiv în valoare de 32.400 de lei (circa 6.800 euro).

L-am contactat pe directorul general al companiei Electrovol, Constantin Gagu, pentru a-l întreba de ce e considerată necesară o astfel de investiție și care este plus valoarea unor astfel de achiziții publice.

Răspunsul lui Constantin Gagu, care – potrivit declarației de interese depuse anul trecut – este și trezorierul filialei PSD din Voluntari:

Valoarea este spirituală, este vorba de frumusețea orașului. Copilul care merge în parc și se bucură, bătrânul…. noi punem suflet în ceea ce facem.

Vrem să arate frumos orașul și chiar ne implicăm. Așa că de Paște am aranjat parcurile. Acesta este beneficiul, plăcutul ochiului.

Firma Swiss City Solutions SRL – furnizorul decorațiunilor pascale la Bragadiru și Voluntari – nu e la primii bani publici care-i intră în buzunare ca să bucure ochiul cetățeanului.

În iarna anului 2018 Compania Municipală de Agrement București a cumpărat de la această societate ornamente în valoare de 160.000 de lei (peste 34.000 de euro).

Firma este deținută de un anume Sorin Petrescu. Ea a fost înființată în 2011 de Horea Mihai Baba și Dorin George Poțorac. La scurt timp după înregistrare, Baba i-a cedat părțile sociale lui Poțorac, care le-a cedat la rândul său lui Petrescu.

Despre contractele obținute de firmele lui Horea Mihai Baba de la primăriile conduse de Gabriela Firea și Florentin Pandele au scris anul trecut jurnaliștii de la Libertatea și HotNews. Potrivit lor, în 2016 și 2017 una dintre firmele lui Baba – Corvin Design SRL – a pus instalații și beculețe în Voluntari de 246.000 de lei. Horea Mihai Baba deține și 25% din compania MK Illumination SRL, cea care a pus mâna în iarnă pe un contract de nouă milioane de lei pentru luminițele de Crăciun din București.

Revenim la vedeta sărbătorilor pascale, iepurașul, care nu a lipsit nici din orașul Sânnicolau Mare, județul Timiș. Aici primăria i-a achiziționat pe Domnul Iepurilă, dar și pe Doamna Iepurilă, la pachet cu un panou foto. Suma totală – 25.000 de lei (peste 5.200 de euro).

La Mioveni, județul Argeș, suma pentru ornamente a fost și mai mare – 70.000 de lei ( peste 14.700 de euro). Dar și pachetul festiv a fost consistent: 3 ouă cu spirală, o figurină 3D cu iepuraș în ou, o figurină 3D cu iepuraș-artist, un iepuraș cu floare, un banner cu <Paște fericit>, o urare de la primărie, led-uri, o arcadă din lalele roșii, o lumânare 3D, o carpetă roșie și una aurie.

Autoritățile din Mioveni și Sânnicolau Mare au achiziționat ornamentele pascale de la firma MK Lighting SRL, care aparține tot familiei Baba. A fost înființată de Rodica Baba în 2007 și administrată chiar de Horia Mihai Baba din 2010 până în 2013.

Firma bună la toate, pe bani publici

Înapoi în București, mai exact în Sectorul 5, dăm de un alt abonat la bani publici, The Couch Media Group. Istoricul achizițiilor publice indică faptul că firma a fost creată (în 2017) pentru a câștiga contracte lucrative în sectorul administrat de primarul PSD Daniel Florea.

Pentru Paștele 2019, Centrul Cultural și de Tineret Ștefan Iordache – prin care Primăria Sectorului 5 își desfășoară toate festivitățile, concertele și evenimentele culturale – a achiziționat de la The Couch Media Group un pachet de ornamente cu figurine din forex cu motive pascale.

Costul pachetului, care mai include și manopera pentru montaj, demontaj și transport la locul indicat de către achizitor, a fost de 82.000 de lei (peste 17.200 de euro).

De la începutul anului și până acum alți 401.850 de lei (mai bine de 85.000 de euro) au intrat în conturile firmei The Couch Media Group în urma unor achiziții de materiale promoționale, pachete cadou, servicii tipografice digitale. Toate comandate de același Centru Ștefan Iordache al Primăriei Sector 5.

În decembrie 2018, centrul inventat în mandatul primarului Daniel Florea a achiziționat servicii de promovare și alte servicii de la The Couch în valoare de 240.000 de lei (51.000 de euro).

Nu a fost singura entitate publică din Sectorul 5 care a pompat bani publici în firmă.

Tot în luna decembrie a anului trecut, Complexul Multifuncțional Sfântul Andrei (entitate a primăriei de sector cu activități în zona socială) a cumpărat de la societatea în cauză produse de îngrijire pentru bebeluși, pachete de sănătate pentru seniori și genți multifuncționale pentru mămici. Costul achiziției publice – 741.680 de lei (aproape 160.000 de euro).

Aprovizionare de la The Couch a făcut, în aceeași lună decembrie 2018, și Primăria Sectorului 5. A cumpărat jaluzele, echipament de sonorizare, servicii de animație, ambalare și distribuire, dar și diverse materiale de construcție în valoare de 356.388 de lei (peste 75.000 de euro).

Numele firmei The Couch Media Group a fost vehiculat public în toamna lui 2018, când jurnaliștii Libertatea au scris despre sumele încasate pentru Zilele Sectorului 5. Mai exact 6.300 de euro pentru un clip video și 23.000 de euro pentru servicii foto.

Revenind la sume ceva mai pământești – deși la fel de greu de justificat din perspectiva oportunității – Municipiul Roman s-a mulțumit de acest Paște cu un ou, un iepuraș și o lumânare 3D. Totul pentru suma de 22.173 de lei (circa 4.700 de euro).

Ironic și sugestiv în același timp este că, în dosarul electronic al achiziției publice, iepurașul cumpărat de autoritatea locală este denumit Dumy (n.r. – în limba engleză, dummy înseamnă prostănac).

Maculatură festivă

Aproape la fel de costisitoare precum ornamentele pascale au fost felicitările. Consiliul Județean Olt a plătit, de pildă, 19.550 de lei (mai bine de 4.100 de euro) pentru 2.300 de felicitări personalizate ambalate în 2.300 de plicuri.

Consiliul Județean Dolj a achiziționat, de asemenea, o mie de felicitări pascale cu aplicații manuale de catifea și alte 1.100 de felicitări aniversare pentru care a plătit 17.800 de lei (peste 3.700 de euro).

În Tulcea autoritățile județene au cumpărat 3.000 de felicitări pascale personalizate cu plic alb siliconat. Din buzunarul public au ieșit în acest sens 15.000 de lei (aproape 3.200 de euro).

Hârtiile festive nu au lipsit nici din Ilfov. În comuna Ștefăneștii de Jos, primăria a cumpărat 3.000 de felicitări personalizate cu text, cu aspect lucios, în valoare de 13.500 de lei ( peste 2.800 de euro).

Fruntaș este și orașul Titu din Dâmbovița, unde primăria locală a achiziționat 4.500 de felicitări pascale pentru suma de 8.415 lei (circa 1800 de euro). Furnizorul este firma 2S Design SRL.

Δ Firma 2S Design a fost înființată în 1992. Administratori de-a lungul timpului au fost Liana Cristina Grigore și Daniela-Maria Gogoașă. Între 2010 – 2016 firma a fost în insolvență.

Compania e preferata autorităților centrale de la București. Senatul României, Ministerul Educației, Ministerul Finanțelor, Ministerul Mediului, Consiliul Superior al Magistraturii și Serviciul de Telecomunicații Speciale au achiziționat felicitări personalizate în valoare totală de aproape 16.000 lei de la societatea 2S Design.

Primarul care salvează pădurea

Pentru transmiterea urărilor pascale Primăria comunei Ișalnița din județul Dolj a apelat la metoda achiziției publice de servicii de publicitate. Mesajul festiv trebuia să ajungă peste tot, așa că structura edilitară a cumpărat spațiu de la mai mulți ofertanți. De la șase, mai exact.

Pentru 1.500 de lei a cumpărat producția și difuzarea unui mesaj pascal de 30 de secunde la postul de televiziune Oltenița 3TV de 10 ori/zi în perioada 19.04.2019 – 29.04.2019.

Pentru alți 840 de lei un mesaj pascal a apărut timp de două zile în cotidianul local Cuvântul Libertății din Craiova.

Alte 15 apariții pe site-ul nouapresa.ro ale unei felicitări electronice au fost asigurate cu suma de 1.000 de lei.

Iar câte 1.500 de lei au mai fost cheltuiți pentru:

» afișarea unei felicitări electronice timp de zece zile pe www.oltenita24.ro
» un spot felicitare digitală difuzat de 20 de ori, timp de cinci zile, pe GTV Oltenia
» spot-uri de publicitate difuzate timp de zece zile pe GTV Oltenia

Toate aceste servicii de publicitate pascală au costat comuna Ișalnița 7.840 de lei (aproape 1.700 de euro).

Primarul comunei Ișalnița, social-democratul Ovidiu Aurelian,

Δ Foto: Primăria Ișalnița

a susținut într-o conversație telefonică purtată cu reporterul Dela0.ro că mai toată lumea e pe rețelele de socializare și a considerat că astfel mesajul pascal va ajunge mai ușor la cetățeni.

Dacă printam felicitări să le dau locuitorilor era mai scump. Așa am salvat și pădurile care au mai rămas.

, a justificat primarul achiziția publică.

Deranjat de întrebările jurnalistului Dela0.ro, edilul PSD a reproșat eventuala scoatere din context a declarațiilor sale și a cerut un răgaz de câteva minute să verifice identitatea reporterului și a organizației media.

Apoi nu a mai răspuns deloc la telefon.

Gazetă după nevoile primarului

Comuna Mera din județul Vrancea are în jur de 3.500 de locuitori (conform recensământului din 2011).

Pentru aceștia consiliul local a cumpărat la începutul lunii aprilie 3.300 de felicitări cu imagini din comună, urmând să distribuie 275 în fiecare lună. Efortul financiar a fost de 11.550 de lei (aproape 2.500 de euro). Să fie pentru orice ocazie și sărbătoare din timpul anului.

După același principiu s-a ghidat Consiliul local Mera când a achiziționat și editarea unui ziar local, cu interviu lunar, contra sumei de 33.000 de lei (circa 7000 de euro). Cu alte cuvinte contractul prevede tipărirea lunară a 1.250 de exemplare timp de un an de zile. În total 15.000 de exemplare.

Furnizorul este Aura Buharu, profesoară în învățământul primar la Școala gimnazială din comuna Cotești, județul Vrancea.

Modelul Mera, al ziarului local tipărit lunar sau ocazional, a fost preluat și de comunele vecine. Comuna Cotesti a tipărit în 2018, prin Buharu Aura PFA, 11.000 de exemplare în valoare de 20.460 de lei. Comuna Țifești a tipărit, tot în 2018, tot cu Buharu Aura PFA, 22.000 de exemplare. A fost, probabil, cel mai mare contract public obținut de profesoară – 41.580 de lei.

În luna sărbătorilor de iarnă tipărirea ziarului local a fost însoțită de panouri foto panoramice ale localităților contractante. Prețul unui panou a fost în 2017 de 500 de lei. În 2017 Buharu Aura PFA a câștigat de la autoritățile locale 82.388 de lei, iar în 2018 – 120.640 de lei.

12 comune din județele Vrancea și Buzău au achiziționat în ultimii doi ani servicii de la profesoara Aura Buharu – fie că e vorba de ziare/gazete locale, felicitări sau panouri.

Contactată de reporterul Dela0.ro, profesoara  explică: unele autorități locale sunt mai receptive la ideea de gazetă locală decât altele.

Unele vor publicație care să acopere tot anul, altele doar lunile cu sărbătorile pascale și/sau de iarnă. Conținutul e stabilit de dorințele și nevoile fiecărei autorități locale. Adică de dorințele și nevoile primarului.

Unii primari doresc să discut mult cu cetățenii, alții pun accent pe prezentarea investițiilor sau pe proiectele scoase la licitație. În general, vor să se știe de ceea ce fac.

Practic, localnicii citesc ce dorește primarul, care se transformă – de sărbători și nu numai – în editorul propriei publicații finanțate din bani publici.

Dacă ornamentele cu iepurași sunt pentru plăcutul ochiului cetățeanului, gazetele locale achiziționate de primării sunt pentru plăcutul ochiului edililor.

E vorba de politică, dummy!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.