» Deși a pierdut calitatea de coproducător al celui mai important eveniment cultural din România – Festivalul George Enescu -, Televiziunea publică își minte propriul consiliu de administrație că discuțiile cu organizatorul seriei de concerte sunt în curs.
» Cinismul și opacitatea factorilor de decizie din TVR au ajuns la asemenea cote încât înseși detaliile din jurul negocierilor purtate pentru producția video a festivalului sunt considerate chestiuni private de angajații televiziunii publice. Secretomania și derobarea de orice responsabilitate sunt normele de conduită ale factorilor decizionali din TVR. Mai nimeni nu știe mai nimic.
» O documentare Dela0.ro a încercat să reconstituie faptele pe traseul decizional care a determinat ratarea asocierii TVR cu ediția din 2019 a Festivalului Enescu. Într-un sens mai larg, acest eșec administrativ răsunător lămurește definitiv discuția despre misiunea publică a Televiziunii.
» Dacă nici pentru producția unui eveniment strategic (și deloc comercial) de anvergura Festivalului Enescu nu se găsesc resurse suficiente în TVR (una dintre cele mai generos finanțate instituții, cu un buget anual de peste 400 de milioane de lei), e dificil de indicat care sunt mai exact rațiunile existenței și funcționării televiziunii publice.
» Paradoxul ultim al situației: Trinitas TV, televiziunea privată care a câștigat drepturile de producție și transmisie ale festivalului, în locul TVR, primește o parte din echipamentele tehnice de care dispune de la stația publică, în baza unui protocol.
Săptămâna trecută, președintele Comisiei de cultură din Camera Deputaților – Gigel Sorinel Știrbu – anunța că TVR nu va mai transmite în 2019 Festivalul George Enescu, discuțiile dintre societatea publică de televiziune și organizatorul evenimentului (Artexim) sfârșindu-se fără succes. Adică fără un parteneriat convenit, așezat pe hârtie și semnat de ambele părți.
Coproducător tradițional al festivalului de muzică clasică, postul public s-a trezit înlocuit de Trinitas TV, stația privată de televiziune a Patriarhiei Române.
După anunțul parlamentar, nimeni din conducerea TVR nu a găsit oportun să ofere explicații publice pentru eșecul negocierilor cu Artexim (instituție publică aflată în subordinea Ministerului Culturii).
Atât Cristian Văileanu, producător general TVR, cât și Adela Știrbescu de la Departamentul de comunicare al instituției au promis un comunicat care să prezinte și justifice starea de fapt. Acest comunicat nu a fost însă emis până la momentul publicării acestui articol.
Conducerea postului public de televiziune pur și simplu nu a considerat că ar fi oportun să clarifice rapid chestiunea producției și transmisiei Festivalului Enescu.
Finanțarea publică a televiziunii pare doar un detaliu pentru echipa executivă a TVR. Aparent, susținerea bugetară – deci publică – nu vine la pachet cu obligația transparenței în privința intențiilor, procedurilor și rezultatelor activității TVR.
Nici măcar față de supervizorii acestei activități, membrii Consiliului de Administrației al Societății Române de Televiziune, numiți de Parlament să controleze – mai mult de fațadă – acțiunile executive ale instituției.
Pe 24 iunie 2019, acest consiliu a solicitat detalii cu privire la negocierile purtate între TVR și Artexim pentru producția video a Festivalului Enescu. Informarea cerută a fost prezentată de Mircea Neacșa, coordonator cu atribuții de director la TVR 3 și membru al comisiei care a negociat cu Artexim.
Potrivit informațiilor obținute de reporterul Dela0.ro, Neacșa le-a transmis membrilor consiliului de administrație că negocierea cu Artexim continuă și că festivalul va fi transmis. În realitate, însă, negocierile formale pentru coproducția video s-au încheiat cu rezultatul deja anunțat public – TVR nu va mai fi în 2019 partener al Festivalului Enescu.
Chichița administrativă de care se prevalează acum factorii de decizie din TVR pentru a îndulci eșecul strategic este următoarea:
producătorul festivalului ar fi de fapt Artexim, deci TVR va putea prelua transmisia în aceleași condiții, de la instituția subordonată Ministerului Culturii;
pe cale de consecință, tratativele – deși propriu-zis încheiate – ar continua atât cu Artexim, cât și cu Trinitas pentru stabilirea condițiilor preluării.
Așa sună varianta optimistă livrată de Mircea Neacșa pe post de realitate palpabilă membrilor CA al TVR.
Scenariul factual este totuși diferit: directorul Artexim Mihai Constantinescu susține ferm că TVR nu mai e în cărți pentru producția festivalului, iar detaliile colaborării cu Trinitas TV sunt aproape finalizate, urmând să capete curând greutate oficială prin semnarea unui contract între părți.
Directorul TVR3 Mircea Neacșa, cel chemat să cosmetizeze întreaga situația înaintea CA-ului TVR, nu a prezentat la ședinta din 24 iunie niciun document explicativ, care fie să ateste stadiul actual al negocierilor (și mandatul lor), fie să justifice de ce oferta tehnică inițială către Artexim a fost într-atât de firavă încât să permită preluarea producției video de către o entitate privată (Trinitas).
Surse din CA au declarat pentru Dela0.ro că o posibilă explicație pentru fragilitatea ofertei tehnice a TVR ar putea fi organizarea Cerbului de Aur în aceeași perioadă cu Festivalul Enescu. Televiziunea publică n-ar dispune de resurse pentru ambele evenimente. Doar că cel dintâi va avea loc între 23-25 august, iar cel din urmă între 31 august și 22 septembrie.
Nu e deloc prima oară când membrii CA cer lămuriri în legătură cu negocierile purtate pentru transmiterea ediției din 2019 a Festivalului George Enescu. Au făcut-o și în urmă cu o lună când la urechi le-au ajuns mai multe zvonuri că lucrurile nu merg cum ar trebui. Și atunci conducerea executivă le-a transmis că totul este în regulă și că singurul lucru pe care TVR l-ar fi pierdut era exclusivitatea.
TVR nu a pierdut însă doar exclusivitatea transmisiunii.
A pierdut calitatea de coproducător pe care a avut-o de când se organizează seria de concerte. Iar dacă în cele din urmă chiar va transmite Festivalul Enescu, o va face luând imagini de la Trinitas, noul partener video al celui mai important eveniment cultural din România.
Fără studiouri dedicate, fără un program gândit și structurat special în jurul festivalului, TVR se va achita de misiunea publică rezervată prin lege în aceleași condiții în care ar face-o orice entitate interesată să preia producția Trinitas.
Iar asta e posibil doar pentru că televiziunea Patriarhiei nu a cerut exclusivitate de la Artexim, așa cum a solicitat – ediție de ediție – Televiziunea română.
Negociatorii nu știu ce s-a negociat
În Raportul de activitate al televiziunii publice pe 2017, cel mai recent an în care a fost organizat Festivalul Internațional George Enescu, evenimentul muzical este descris drept “cel mai amplu proiect cultural prezentat de TVR” și un “eveniment strategic”.
Ce anume a determinat transformarea unui format indispensabil într-unul secundar, la care se poate renunța fără prea multe remușcări și fără să fie nevoie de explicații?
Pentru ediția din 2019 (festivalul este organizat din doi în doi ani), negocierile TVR cu Artexim au avut loc în perioada februarie – aprilie. Au fost patru la număr. Comitetul Director al Societății Române de Televiziune (care asigură acțiunile executive ale instituției) a aprobat începerea negocierilor printr-o hotărâre din ianuarie 2019. În acest sens a fost stabilită o comisie de negociere formată din nouă persoane.
Estela Dincă de la Direcția Programe a fost numită coordonatorul comisiei. Contactată telefonic de Dela0.ro, Dincă a susținut că motivele pentru care TVR – o instituție publică – nu a mai semnat un contract de asociere cu Artexim – o altă instituție publică – nu reprezintă informații publice. Se exceptează, deci, de la comunicare.
Suplimentar, Dincă a indicat că nu a condus decât prima rundă de negocieri, purtată în februarie, refuzând să precizeze însă cine a preluat ulterior rolul coordonator. Nu ar avea dreptul să dea nicio declarație fără acceptul conducerii – așa susține Estela Dincă, motiv pentru care consideră inutilă orice altă întrebare.
Gabriel Szilagyi coordonator cu atribuții de Șef Serviciu Transmisii în TVR, a fost și el la negocieri. Pe partea tehnică, teoretic.
Într-o conversație telefonică purtată cu Dela0.ro, Szilagyi a susținut că rolul său era să asigure transportul logistic. Și atât. Așa se face că, deși membru în comisia de negociere cu Artexim, Gabriel Szilagyi nu are nicio informație concretă legată de organizarea festivalului.
Directorul Mihai Constantinescu de la Artexim spune că omul din comisia de negociere TVR cu care a purtat cele mai multe discuții este chiar Mircea Neacșa, coordonatorul cu atribuții de director TVR 3 care a prezentat informarea cosmetizată livrată membrilor CA al TVR și invocată la începutul acestui articol.
Am încercat în repetate rânduri să-l contactăm pe Mircea Neacșa. Săptămâna trecută nu a răspuns deloc la telefon, iar la începutul acestei săptămâni și-a blocat apelurile primite.
Opacitatea angajatului TVR poate părea inexplicabilă în contextul în care acesta a susținut pe 24 iunie, înaintea CA-ului serviciului public de televiziune, că nu e nicio problemă în chestiunea Festivalului Enescu.
În realitate, însă, Mircea Neacșa știe că TVR a pierdut statutul de coproducător al evenimentului și că nimic nu poate justifica un astfel de eșec administrativ, mai ales în privința unui festival considerat cea mai importantă producție culturală de peste an a televiziunii publice.
O ofertă de nerefuzat
Din mărturiile strânse de Dela0.ro rezultă că griparea relației dintre TVR și Artexim a venit pe fondul refuzului stației publice de televiziune de a pune la bătaie, pentru festival, două care HD. Au oferit în schimb două care SD, considerate insuficiente pentru garantarea calității transmisiei.
“Argumentul pe care l-am primit pentru indisponibilitatea carelor HD a fost faptul că Festivalul este preluat de canalul 3 al TVR care, conform politicii interne, nu beneficiază de aceste care. Numai TVR 1 și 2 au dreptul.”
, a declarat directorul Artexim Constantinescu pentru Dela0.ro.
Și totuși, la ultima ediție a Festivalului Enescu, în 2017, evenimentul Artexim realizat în coproducție cu TVR a beneficiat de două care HD. Și atunci multe dintre concerte au fost transmise pe TVR3, potrivit Raportului de activitate al televiziunii din anul respectiv.
Lui Mihai Constantinescu, președintele-director general al TVR Doina Gradea (foto) i-a comunicat că decizia de a nu pune la dispoziție carele HD necesare ar aparține Comitetului Director și producătorului general TVR Alexandru Sassu (la acest moment nu mai ocupă această funcție).
Dincolo de absența carelor, TVR a oferit în cursul negocierilor din primăvară și camere mai puține. De exemplu, pentru concertele de la Sala Palatului TVR a propus 12 camere. Trinitas TV a oferit 20.
Cum a intrat însă televiziunea Patriarhiei pe fir?
În ianuarie Trinitas a cerut Artexim să transmită 2-3 concerte, povestește Mihai Constantinescu. Directorul Artexim i-a sfătuit să vorbească cu TVR. TVR-ul urma să primească de la Artexim drepturile exclusive de difuzare a concertelor. Cel puțin asta se întâmplase în toți ceilalți ani în care televiziunea publică asigurase coproducția festivalului.
Când a văzut însă că stația publică nu mai pune la dispoziție nici măcar tehnica din anii trecuți, Mihai Constantinescu i-a întrebat pe cei de la Trinitas dacă au capacitatea să transmită festivalul. Iar cei de la Trinitas au revenit cu o ofertă de nerefuzat.
Nu doar că vor avea două care HD, ci și un al treilea car 4K împrumutat special pentru eveniment. Singura companie de pe piață care deține un car 4K este RCS-RDS.
Trinitas nu ar fi solicitat drepturi exclusive și nici nu a cerut bani pentru realizarea diverselor produse jurnalistice dedicate festivalului.
Toate datele arată că, acolo unde actorul bugetar TVR nu a mai dat aproape nimic – deși misiunea publică obligă instituția să facă toate eforturile pentru a produce, transmite și arhiva un format cultural de tipul Festivalului Enescu -, entitatea privată Trinitas a dat peste așteptări (ba chiar peste propriile posibilități).
Actualul producător general TVR Cristian Văileanu, membru și el în Comitetul Director al instituției (care a supervizat mandatul comisiei de negociere cu Artexim) a refuzat să abordeze subiectul cu reporterul Dela0.ro. Televiziunea va emite un comunicat, s-a derobat Văileanu.
Au trecut cinci zile și, la momentul publicării acestui articol, poziția justificativă a TVR nu a fost încă făcută publică.
Am încercat să aflăm de ce a refuzat TVR să aloce două care HD pentru producția Festivalului Enescu de la Eduard Dârvariu, directorul TVR1, și el membru în Comitetul Director.
Dârvariu a susținut în primă fază că nu știe nimic de Festivalul Enescu. Apoi a invocat faptul că nu a auzit niciodată de reporterul Dela0.ro și n-ar ști, așadar, cu cine stă de vorbă. Dârvariu a cerut ca nelămuririle, oricare ar fi ele, să fie trimise către biroul de comunicare al TVR. El, Eduard Dârvariu, nu vrea să răspundă întrebărilor.
Am încercat să-l contactăm și pe cel indicat chiar de Doina Gradea ca fiind la originea refuzului de a aloca carele HD pentru Festivalul Enescu. Alexandru Sassu, producător general TVR la vremea negocierilor purtate în primăvară cu Artexim, a răspuns întrebărilor scurt, prin două sms-uri. În ele anunță că este în concediu și că nu a avut niciun contact cu Artexim.
Așa este. Sassu (fost președinte-director general al TVR între 2007 și 2010) nu a avut personal niciun contact direct. După cum nici Doina Gradea n-a avut vreunul, nefăcând nominal parte din comisia TVR care a negociat relația cu Artexim în vederea producției Festivalului Enescu.
Și Sassu, și Gradea au supervizat însă din pozițiile ocupate mandatul eșuat al negocierii. Un mandat eminamente public – pentru că toate premisele și obiectivele sale se construiesc pe finanțarea bugetară a TVR.
La televiziunea publică, însă, când vine vorba de Festivalul Enescu nimeni nu știe nimic.
Protocolul lor cel de toate zilele
Paradoxul ultim al situației face ca TVR să fie și o entitate care, în baza unui protocol de colaborare cu Patriarhia Română, oferă postului Trinitas o serie de beneficii gratuite.
Vorbim de înregistrări de arhivă, filmări brute sau materiale finite de la diverse evenimente de interes general. Vorbim și de dreptul de a prelua transmisiuni în direct. Dar vorbim, mai ales, de sprijin logistic și consultanță pentru diferite proceduri tehnico-artistice.
TVR se obligă prin protocolul menționat să ofere Patriarhiei dreptul de preempțiune pentru preluarea aparaturii folosite de instituția publică în momentul disponibilizării respectivelor echipamente cu ocazia retehnologizării. De asemenea, TVR se obligă să împrumute Trinitas echipament tehnic pentru completarea dotării necesare la transmisiunile directe ale unor evenimente importante.
Cu alte cuvinte, o televiziune privată care primește echipamente de la televiziunea publică ajunge să asigure coproducția video a Festivalului Internațional George Enescu pentru că stația bugetară se declară incapabilă să furnizeze condițiile tehnice necesare.
Directorul Artexim Mihai Constantinescu spune că TVR a încercat să mai îndulcească oferta după ce au aflat de negocierile cu Trinitas. Au zis că dau un car HD și unul SD. Dar era deja prea târziu – și oricum prea puțin.
Pentru că poate obține o calitate mai bună nu doar la imagine, ci și la sunet, Artexim discută acum cine va asigura sursa audio. Până acum serviciul era oferit de Societatea Română de Radiodifuziune. Anul acesta Mihai Constantinescu a primit oferte de la alte patru companii și urmează să decidă către cine va merge contractul.
Am încercat să discutăm această ipoteză cu Georgică Severin, președintele-director general al SRR.
Precum la TVR, și la Radiodifuziune plutește însă un aer vesel de concediu. Severin nu știe prea multe, ne trimite să întrebăm la Artexim, întrucât ei se ocupă de toată chestiunea. Nici nu s-a negociat propriu-zis și oricum detaliile negocierii nu sunt publice, susține și Georgică Severin.
E vară și nu se pot ști prea multe.