Cum au incercat sefii TVR sa afle identitatea sursei care a denuntat plagiatul lui Victor Ponta

Pe 18 iunie 2012, cand presa romana exploda in breaking news-uri, preluand suspiciunea de frauda academica investigata de revista Nature in cazul tezei doctorale a premierului Victor Ponta, un site prezenta in exclusivitate documentele probatorii. Aceasta e povestea unor oameni care si-au facut datoria: unii fata de public, ceilalti fata de patronii politici.

2

“Pot face ei orice? De pilda sa ia stiri neverificate din 3 surse?”. Intrebarea, lansata cu o retorica insinuand deja raspunsul, e a presedintelui-director general al TVR, Claudiu Saftoiu. “Ei” sunt jurnalistii de la TVRinfo.ro. “Stirea neverificata din 3 surse” este acuzatia de plagiat formulata de revista Nature la adresa tezei doctorale a premierului Victor Ponta si preluata de site-ul Televiziunii Romane, la pachet cu documentul care demonstra validitatea informatiilor vehiculate.

La aproape patru luni de zile de la publicarea investigatiei, dupa preluarea ei de catre intreaga presa internationala, dupa doua verdicte de specialitate care au confirmat frauda academica a premierului Victor Ponta si unul – al Comisiei Nationale de Etica – care a infirmat suspiciunile, ei bine, dupa toata aceasta perioada de continua validare a veridicitatii jurnalistice, seful TVR inca exprima dubii cu privire la decizia editoriala a jurnalistilor de la TVRinfo.ro. O face insa din motive straine practicii jurnalistice, arata pentru Dela0.ro mai multe voci implicate in controversa.

Informatia a circulat prin redactii inainte ca revista Nature sa o publice si sa provoace una dintre cele mai mari crize politice din Romania ultimilor ani. Inclusiv Victor Ponta a stiut, o confirma toate sursele consultate, o confirma chiar Facebook-ul si temperamentul agitat al consilierilor politici incapabili sa-si tina buricele degetelor departe de tastatura.

“Foarte interesant”, scrie entuziasmat pe reteaua de socializare Sebastian Lazaroiu, atat de entuziasmat incat o-urile, a-urile si e-urile se inmultesc incolonate, prelungind parca din sadism inevitabilul. E 10 iunie, iar site-urile de stiri anunta ca ministrul Educatiei (functie ocupata la vremea respectiva de Liviu Pop) a schimbat radical componenta Consiliului National de Etica, organism abilitat sa elucideze cazurile de frauda academica. “Nu Mang trebuie albit. As indrazni sa spun chiar ca el trebuie sacrificat”, noteaza misterios Lazaroiu, in dialogul virtual pe care il poarta in acest 10 iunie in marginea stirii despre modificarile de la CNE. Lazaroiu scrie, de fapt, ceea ce in redactii deja circula sub forma unui zvon: ca urmeaza sa fie publicate informatii bomba cu privire la o persoana importanta de pe scena politica.

 

Pe 18 iunie, bomba explodeaza spre seara, o seara rosie ca remuscarea. Vanatoarea de giganti abia a inceput si nici macar nu suntem intr-o poezie de Adrian Paunescu! La zile distanta, Adrian Nastase va primi doi ani de inchisoare cu executare, se va infasura in esarfa Burberry si va incerca stangace sa se sinucida.

Acum, insa, pe 18 iunie, la putine minute trecute peste 8 seara, e ceasul premierului Victor Ponta. Revista Nature, utilizand documente compilate de o sursa anonima, scrie ca exista suspiciuni indreptatite de plagiat in privinta tezei doctorale sustinute in 2003 de liderul social-democrat.

La Bucuresti, reactia jurnalistica da in clocot: toate site-urile importante preiau investigatia publicatiei straine. Unul singur publica insa si documentele aflate la baza articolului scris de Nature: TVRinfo.ro

In 115 pagini de informatii compilate se vad, in oglinda, pasaje din teza doctorala a premierului si sursele academice primare. Victor Ponta s-a inspirat cu generozitate, se vede acum cat elan anti-austeritate e in formarea umana si profesionala a primului ministru, dar cine naiba sa se mai uite la evidente in razboiul total care se poarta la Bucuresti intre Palate?

Carl von Clausewitz, un teoretician militar german din secolul al XIX-lea, scria ca exista o specie aparte a razboaielor, care nu iau niciodata prizonieri. Sunt razboaie de exterminare, iar scopul lor nu e sa cucereasca, ci sa elimine adversarul. Schimbam si definitia asta: exista razboaie totale in care prizonieri sunt luati martorii, cei chemati sa povesteasca ce s-a intamplat si cum s-a intamplat.

 

Claudiu Saftoiu spune, cu un acces admirabil de sinceritate, intr-un interviu acordat recent pentru Hotnews.ro: “M-ar fi bucurat sa stiu un lucru referitor la acea exclusivitate: verificarea din trei surse a validitatii acelei informatii. Aceasta nu a venit niciodata din partea celor care au lansat aceasta stire. Ea a parut ca a venit intempestiv, neexplicata de nimeni, pur si simplu din alte considerente decat cele jurnalistice. La intrebarile pe care le-am pus in mod repetat celor care au avut acea fericita, miraculoasa sansa de a fi fost primii care sa afle lucrul acela, nu mi s-a raspuns concludent niciodata”.

“Chiar suntem curiosi cum a decurs discutia!”, reactioneaza redactorul-sef al Gazetei Sporturilor, Catalin Tolontan, la declaratia lui Saftoiu. Cum a decurs?

“Ca in Poltergeist. I s-a schimbat vocea, pur si simplu, cand m-a intrebat”. Teodor Tita isi scutura putin nervos tigara, l-am mai vazut in ipostaze similare!, mimand detasarea cand de fapt e sufocat de indignare. E o sambata insorita plutind lenes peste terasele din Centrul Vechi al Bucurestiului si da, reporterul, cel care scrie aceste randuri, isi aminteste de o alta zi, din vara, cand a fost martor la discutia telefonica in care Claudiu Saftoiu i-a cerut redactorului-sef de la TVRinfo.ro sa renunte la realizarea unui interviu cu presedintele suspendat Traian Basescu.

Intre timp, Teodor Tita a renuntat la functia detinuta, plecand din TVR nu pentru ca si-a incalcat fisa postului, ci tocmai pentru ca a incercat s-o respecte. Atunci, insa, in ziua fatidica a dialogului telefonic, reporterului i s-a parut acelasi lucru: ca asista la o scena din Poltergeist.

 

‘Nu vrei, nu?’

Oricat s-ar mima paranormalul – si sunt suficiente lucruri in Televiziunea Romana care forteaza limitele normalului – ne ajunge realitatea din urma: niciun ziarist care ar fi avut la indemana documentele-proba in cazul suspiciunii de plagiat iscate in jurul tezei lui Victor Ponta n-ar fi putut sa ignore interesul public servit prin publicarea lor.

Tita e convins: “Sigur ca o informatie de genul asta va aduce beneficii uneia dintre taberele politice implicate. Dar eu, ca jurnalist, nu pot sa nu-mi fac meseria intr-o astfel de situatie. Tot ce s-a intamplat de la data publicarii pana astazi confirma ca am luat decizia corecta”.

Si mai e ceva: “Noi nu am publicat informatie bruta acolo, oricine se uita pe stire va vedea ca este citata revista Nature ca sursa primara, iar documentele obtinute sunt  prezentate ca fiind cele pe baza carora publicatia isi bazase investigatia”.

De unde stia, insa, redactorul-sef de la TVRinfo.ro ca exact acele documente erau la baza articolului din Nature, din moment ce ele fusesera obtinute chiar in acea zi de 18 iunie? “Am un principiu dupa care ma ghidez in meseria asta: trebuie sa ai incredere in oamenii tai. E pur si simplu o chestie de instinct. I-am si spus Roxanei (reporterul care a obtinut documentele si a publicat stirea pe site-ul TVR) ca daca se inseala isi va distruge reputatia jurnalistica si ma trage si pe mine dupa ea”, raspunde Tita.

In seara respectiva, Departamentul Emisiuni Informative si Sport din cadrul TVR a fost anuntat, in prealabil, ca site-ul institutiei va livra in exclusivitate documentele care probeaza acuzatiile de plagiat. In niciunul din Jurnalele TVR din seara respectiva, informatia nu a fost insa vehiculata. “Pentru mine a fost un soc ca toata Televiziunea a ignorat materialul”, admite Tita.

Socuri similare aveau sa mai urmeze: in iulie, in momentul in care TVRinfo.ro a publicat corespondenta dintre Presedintie si Ministerul Afacerilor Externe in marginea reprezentarii Romaniei la Consiliul European (pozitie pe care se bateau Victor Ponta si Traian Basescu), principalul jurnal de stiri al Televiziunii a preluat informatia, citand insa ca sursa site-ul ziarului “Adevarul”.

Dupa atatea fapte demne de Poltergeist, a urmat si vocea lui Claudiu Saftoiu. “A fost o singura discutie pe tema asta, imediat dupa instalarea lui ca presedinte-director general. A vrut sa stie care este sursa documentelor obtinute si publicate in cazul plagiatului. Am refuzat sa-i spun. ‘Nu vrei, nu?’, m-a intrebat. I se schimbase vocea, la propriu. Ce a urmat nu pot descrie decat asa: violenta administrativa”.

Violenta s-a tradus astfel: echipei de la site i s-a interzis sa realizeze interviuri in campania pentru referendum, sugerandu-i-se in repetate randuri ca e mai util sa renunte la stirile dedicate evenimentului politic. La un moment dat, chiar a existat un ordin de curatare a homepage-ului TVRinfo.ro de articolele referitoare la referendum.

Niciunul din jurnalistii echipei online n-a aplicat directiva. Teodor Tita a continuat sa fumeze ca un turc Rothmans, sa-si aranjeze smocul de par de deasupra fruntii cu acelasi gest reflex in momentele de tensiune si sa raspunda, invariabil, cu acelasi cuvant la intrebarea „ce faci?”: „ochelarist”.

 

Nefireasca autonomie

Cireasa de pe tortul violentei administrative a fost inlaturarea Monei Dirtu, sefa TVR Interactiv, departamentul care se ocupa de coordonarea editoriala a site-urilor Televiziunii, si inlocuirea ei cu Monica Ghiurco.

Decizia, luata de conducerea TVR intr-o zi de sambata, la pranz, a urmat publicarii unui alt articol sensibil, despre legaturile dintre premierul Ponta si o firma de PR de la Bruxelles, G +.

Interesul afisat de Claudiu Saftoiu cu privire la identitatea sursei documentelor publicate de TVRinfo.ro pe 18 iunie nu este singular. Mai mult, pare o preocupare de prim rang pe agenda conducerii Televiziunii, o preocupare ce construieste un pod de practici nefaste intre actuala si penultima presedintie a TVR.

Inainte ca PDG-ul Saftoiu sa-l chestioneze pe Teodor Tita, interimarul Radu Calin Cristea i-a pus aceleasi intrebari Monei Dirtu. In dupa amiaza zilei de 21 iunie, la trei zile distanta de la momentul publicarii documentelor in cauza, asistenta directorului general interimar al TVR a chemat-o pe fosta sefa de la Interactiv la cabinetului PDG-ului. Convorbirea cu Radu Calin Cristea a durat o jumatate de ora.

Punctul de plecare? De ce nu a fost informat despre publicarea unei informatii “care implica puternic institutia”. Mona Dirtu a raspuns calm: PDG al TVR nu are atributii editoriale, iar subordonarea departamentului Interactiv este una strict administrativa. “Nu cred ca stia asta”, remarca astazi fosta sefa a site-urilor Televiziunii, o femeie de statura medie cu o energie fantastica, egalata poate doar de cea a iepurasului din reclamele Duracell.

De ce se auto-sesizase Radu Calin Cristea? Aparitia materialului pusese TVR intr-o situatie ”delicata” si, in plus, era “nefiresc” ca redactia TVRinfo.ro sa aiba o asemenea autonomie editoriala.

“In privinta sursei, domnul Cristea a intrebat care a fost, dar n-a insistat, lucru pe care il apreciez. Nu ne-a facut niciun repros jurnalistic, de fond, n-a lansat acuzatii, n-a amenintat, n-a spus ca va lua masuri. Discutia a fost, de la un capat la altul, una calma si civilizata”, isi aminteste Mona Dirtu.

„Dumneavoastra, cu experienta jurnalistica pe care o aveti, puteti face diferenta intre o banalitate si o informatie foarte dura, care duce la suspiciunea ca primul ministru ar fi plagiat”, i-a spus in ziua aceea de 21 iunie Radu Calin Cristea. Dirtu e categorica: “Cred ca a lua decizii de tip ‘sa public, sa nu public’ in functie de statutul/pozitia personajului n-are legatura cu jurnalismul ori cu interesul public, ci cu politica de-a dreptul”.

“Domnul Cristea mi s-a parut mai degraba stanjenit decat furios ca trebuie sa poarte o discutie pe aceasta tema. Sa ne amintim contextul: fusese numit de cateva saptamani de USL in fruntea unei institutii cu conturile blocate si facuse demersuri pe langa guvern, imediat dupa instalarea in functie, pentru deblocarea acestora”, mai spune fosta sefa de la Interactiv.

Interesant este faptul ca, inainte de discutia pe marginea materialului publicat de TVRinfo.ro, Radu Calin Cristea declara pentru Mediafax ca hotararea guvernului condus de Victor Ponta de a permite ANAF sa deblocheze conturile TVR e „un bonus care se acorda o singura data in viata unei institutii”.

 

“Directorul general interimar al TVR era prins intre un trecut de jurnalist care stia regulile meseriei si un prezent de manager care solicita bunavointa unui premier suspectat de plagiat. E destul de usor de presupus ca decizia TVRinfo.ro de a publica documentul cu extrase din teza de doctorat a lui Victor Ponta i-a atras reprosurile premierului. Despre asta a fost vorba, cred eu, si sunt convinsa ca acest context, nu vreun presupus derapaj jurnalistic, l-a facut pe domnul Cristea sa poarte o discutie cu mine”, claseaza cazul Mona Dirtu.

 

Practici ilegale

Desi invocat ca argument in discursurile publice ale conducerii TVR, veridicitatea documentului publicat de TVRinfo.ro in cazul suspiciunilor de plagiat la adresa tezei doctorale a premierului nu pare sa fi fost vreodata problema administratorilor institutiei.

Niciuna dintre persoanele implicate in documentarea si publicarea articolului respectiv nu a fost solicitata sa apara inaintea Comisiei de Etica din TVR, care e abilitata sa transeze astfel de conflicte deontologice.

Persoane din interiorul Televiziunii care au dorit sa-si pastreze anonimatul  sustin ca “verificarea din trei surse” a documentului publicat este metoda prin care actualul PDG al TVR incearca sa justifice nu ingerinta in zona editoriala, cat mai ales chestionarea celor implicati cu privire la identitatea persoanei care i-a livrat reporterului TVRinfo.ro probatoriul academic.

Regulamentul de Organizare si Functionare al TVR prevede la capitolul IV, articolul 7, paragraful 10: “Controlul ierarhic redactional poate fi solicitat si exercitat de orice persoana cu functie de conducere care raspunde in linie directa, pana la nivelul Presedintelui – Director General, inclusiv, de activitatea compartimentului care a produs sau va produce materialul”.

Legea de organizare a Societatii Romane de Televiziune indica, insa, la articolul 14, alineatele 11 si 12: “Caracterul confidential al surselor de informare a personalului de specialitate este garantat prin lege” si “Dezvaluirea acestor surse, motivata prin incalcarea interesului public, poate fi facuta numai in baza dispozitiei emise de o instanta judecatoreasca”.

 

Cum s-a publicat

Roxana Preda, jurnalista implicata in obtinerea documentelor, spune ca nu intelege nici astazi ingrijorarea conducerii TVR fata de o stire “care a intrunit cele mai importante calitati: a fost reala, provenita din sursa verificata si credibila, insotita de documente, a fost de interes public, s-a confirmat si a dus la un verdict al Universitatii din Bucuresti”.

Am intrat in posesia informatiilor si a documentelor cu putin timp inainte de aparitia articolului din Nature si l-am contactat pe Teodor Tita pentru a lua impreuna o decizie editoriala. Am convenit ca informatia este de maxim interes public si am decis sa preluam stirea Nature. Odata luata decizia, primul pas a fost sa sun si sa trimit smsuri premierului Victor Ponta, purtatorului de cuvant al guvernului si coordonatorului tezei de doctorat, Adrian Nastase. Din pacate, obtinerea unui punct de vedere din partea celor vizati de acuzatii nu a fost posibila intrucat nimeni nu a raspuns”, rememoreaza Roxana cele cateva ore dinaintea publicarii informatiei.

Din relatarile altor colegi de la site-ul TVRinfo.ro, procesul n-a decurs atat de calm. In niciun caz, oricum, n-a fost lipsit de tensiune.

 

Iata o reconstituire din bucati:

Roxana Preda era libera in ziua respectiva, pentru ca facuse de serviciu pe weekend. Era in jur de ora 18, cand a intrat brusc in redactie. Agitata, a mers glont la Tita in birou. Avea mutra aceea, ca si cum aducea stiri de maxima importanta. Au stat inchisi in birou o jumatate de ora, pe urma au iesit, ea s-a asezat la un calculator si a inceput sa scrie frenetic.

Tita facea ture prin incapere, cu o mana in smocul de par din fata, vizibil marcat de importanta momentului. Cineva s-a ridicat si s-a apropiat de Roxana, ea a reactionat, „nu te apropia, fac ceva important”. Cand s-a intrebat ce, Roxana s-a uitat la Tita, intrebandu-l parca din priviri. Tita a inceput, „uite, avem un pdf care arata ca Ponta ar fi plagiat mare parte din teza de doctorat”.

Nici decizia publicarii n-a venit “intempestiv”, asa cum presupune PDG-ul Saftoiu in interviul pentru Hotnews.ro.

 

O alta reconstituire din bucati:

“Dupa aparitia stirii pe site-ul revistei Nature, Hotnews daduse deja informatia. Tita se intreba daca sa publice. Roxana scria la foc automat, era clar ca ea isi dorea. Tita ezita. Roxana ii trimisese sms lui Ponta, pe urma lui Nastase, dar niciun raspuns. Dupa mai multe ture prin redactie, Tita s-a hotarat: hai sa dam. Roxana a publicat stirea, atasandu-i si pdf-ul respectiv.

 

Epilog

Stirea difuzata de TVRinfo.ro era ca Revista Nature scrie un articol legat de suspiciuni de plagiat la adresa premierului Victor Ponta. Site-ul Televiziunii Romane nu vehicula o informatie bruta potrivit careia primul ministru este suspect de frauda academica. Stirea era insotita de documentele aflate la baza investigatiei din Nature, documente obtinute de Roxana Preda din sursa verificata si credibila, a carei confidentialitate este garantata chiar de Legea de functionare a  SRTV.

Contactati de Dela0.ro, Quirin Schiermeier si Alison Abbott, jurnalistii care au cercetat veridicitatea acuzatiilor de plagiat aduse lui Victor Ponta, au confirmat ca documentul publicat de TVRinfo.ro este cel pe baza caruia si-au derulat investigatia. Cei doi sustin ca s-au facut si asupra lor presiuni pentru dezvaluirea sursei anonime care le-a pus la dispozitie probele compilate ale fraudei academice.

Concluzia este a Monei Dirtu: “Se lasa sa se inteleaga, fara o bruma de argumentatie, ca in discutie ar fi insasi veridicitatea documentului. Nu e vorba despre asta, n-a fost vreodata. Discutia nu are, de fapt, absolut nicio legatura cu jurnalismul. N-am auzit macar un singur argument profesional nici de la domnul Cristea, nici de la domnul Saftoiu. Lucrurile sunt, probabil, ametitor de simple. Materialul in discutie le-a creat celor doi sefi ai TVR un disconfort in relatia cu premierul Victor Ponta. Asta-i tot. Dar cum sa admiti asta public cand acelasi Victor Ponta vorbea, la inceputul lui iunie, exact despre dorinta de a depolitiza TVR?”.

2 COMENTARII

  1. Este oare posibil sa-mi fie
    Este oare posibil sa-mi fie mai multa SCARBA de omul asta (Ponta), decat imi este deja? Asta ar trebuie sa scriem pe buletinele de vot ca ne este SCARBA de ei si de toate porcariile pe care le fac. Am sa anulez votul, pentru ca eu chiar nu pot sa-i votez pe oamenii astia. As prefera sa pun mana pe un c…t decat sa-i votez pe vreunul dintre ei!

  2. oricum, romanilor nu le pasa
    oricum, romanilor nu le pasa de morala conducatorilor, probabil se simt mai apropiati de hotii, coruptii, mincinosii, si pe basescu atunci l-au scos din inima cind a inceput sa intareasca justitia, si a reiesit ca nu are miliarde ca idolul voiculescu sau nastase…

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.